Oppia ikä kaikki

Lääkealan ammattilaiselle ammattitaidon ylläpitäminen on välttämätöntä, se on velvollisuus. Sekä lainsäädännön että eettisten ohjeiden puitteissa. Sanalla velvollisuus on usein hiukan negatiivinen kaiku. ”En minä muuten, mutta tämä on minun velvollisuuteni… Velvollisuudet on hoidettava… Ensin velvollisuudet.” Tänään, perjantaina oli Helsingin Messukeskuksen kuusi luentosalia ja kokonainen näyttelyhalli varattu kahden päivän ajaksi lääkealan ammattilaisille. Farmasian Päiville osallistuminen tuntuu harvoin velvollisuudelta. Päinvastoin, sehän tuntuu etuoikeudelta ja on pikkujoulujen lisäksi loppuvuoden odotetuimpia viikonloppuja! Farmasian Päivät…

Read More

Tavaratalopäällikkö apteekissa

Sain jokin aika sitten kaksi puhelua ystäväpariskunnaltani. Vaimon päätä särki, jo toista vuorokautta. Kuuntelin hetken ja ymmärsin, että nyt on kyse sen sortin oireista, että paketti ibuprofeenia ja ruusukimppu eivät tilannetta laukaise, vaan tarvitaan lääkemääräys migreenin hoitoon. Ongelma ei kuitenkaan ollut se, etteikö olisi ollut voimassa olevaa lääkemääräystä, vaan se, että lääkärin kirjoittama valmiste oli loppu tukkuliikkeestä. Sain puhelun siinä vaiheessa, kun ibuprofeenia oli ”syöty” jo puolentoista vuorokauden ajan maksimannoksia,…

Read More

Myyminen on viestintää

Millaisena nykyisen kaltainen palvelu apteekissa koetaan? Julkisen keskustelun apteekkialan avaamisesta kilpailulle tulisi ravistella jokaista apteekkilaista havahtumaan siihen, kuinka tärkeää meidän on ymmärtää oman toimintamme näkyvyys asiakkaalle. Valitettavan usein toimintamme näyttäytyy puhtaasti lääkkeiden vähittäisjakelijoina. Olemme myyjiä myyjien joukossa, sinäkin joskus kenties vain ohjaat asiakkaan oikealle hyllylle ja ojennat tuotteen. Joskus näin on. Kaikki eivät näe meitä lenkkinä kiinni terveydenhuollon ketjussa. Ja se on inhimillistä ja ymmärrettävää. Itse tietäessämme, että jollain valmisteella…

Read More

Vastuu

    Jokaisen apteekkialalla toimivan tulee ottaa vastuu siitä, että itse kunkin asiakkaalla on riittävät tiedot valintansa tueksi.   Apteekki, apteekkari ja työntekijät ovat valmentajan asiakkaita, ja asiakaspalveluvalmennusta harkittaessa ja palveluntarjoajia vertailtaessa minä haluan auttaa jokaista asiakasta tuon päätöksen teossa. Lukemalla näkemyksiäni, kokemuksiani ja mielipiteitäni tästä blogista, saat tietoa siitä millaisiin tarpeisiin FarmaCoaching -palvelut vastaavat ja millainen lisäarvo asiakaspalveluvalmennuksella on myynnin ja tarvekartoituksen tekniikoihin painottuviin myyntivalmennuksiin nähden.   Luottamus myyjän…

Read More